“Baik2 bawak anak saya ni tuan” – Pemandu van jnazah ditegur Ibu arwh yg sudah 2 tahun mennggal ketika jnazah dinaikkan

Tular baru baru ini perkongsian dari laman FB Qiqi berkongsi kisah pmndu van jnazah yang mendapat simpati ramai. Dia menceritakan pngalaman pemandu van jenzah yang datang berkongsi kisah di pusat rawatannya.

Ringkasan cerita

Satu hari dapat panggilan untuk membawa jenzah wanita, masih muda, mennggal tiba-tiba, bila sampainya di rumah, waktu itu jam 7.45 malam, ketika jenzah mahu dinaikkan. Seorang warga emas memakai baju kurung coklat tua dan memakai kain batik lusuh, datang dan memberi tahu sesuatu pada pemandu.

“Baik-baik bawak anak saya ni tuan, penuh kelembutan suaranya. Saya jaga dengan penuh kasih sayang, dari kecil sehinggalah dia dah berkahwin.”

Lepas pada wanita tua itu berlalu pergi, maka pintu van jenzah mahu ditutup, datang abang arwh, memberitahu kami,jenzah akan dikbumikan di sebelah makam ibunya, pemandu van terkejut.

Lalu dia brtnya, jenzah ini siapa? Katanya adik perempuan saya, mak tuan mana? Katanya dah lama mennggal 2 tahun lepas, subhanallah. Jadi siapa ye yang pesan pada saya tadi? Orang tua memakai baju kurung coklat dan kain batik lusuh?

Abang arwh terkejut dan istifar. Itu ibu saya, air mata mengalir. Ceritanya dulu arwh ini anak yang manja dengan ibunya. Di jaga penuh dengan kasih sayang, apa saja permintaan ditunaikan sampai suatu ketika arwh nak berkahwin. Habis digadainya tanah rumah sebab arwh nak kahwin besar-besaran sebab suami arwh anak orang berada.

Sehinggakan bermulalah detik sedih di mana selepas berkahwin adik saya mulai smbong serta anggkuh dengan maknya. Setiap hari mak menngis rindukan dia. Dan hampir setiap hari mak pakai baju yang arwh belikan untuknya untuk melepas rindu. Baju kurung coklat.

Menurut abang arwh, malam sebelum maknya mennggal, mak sempat berkata kalaulah baju kurung coklat ini boleh masukkan dalam kbur, pasti mak akan bawanya bersama.

Menitis air mata driver van jenzah, mak tuan mennggal sebab apa? Sebab murung kerana terlalu rindukan adik saya.

Betulah kata pepatah, kasih ayah sepanjang masa, kasih ibu membwa ke m4ti. Walaupun arwh dah lama mennggal dunia, dia tetap datang demi kasih dan sayangnya pada arwh anaknya. Siap pesan pada pemandu van jenzah, “bawak anak saya ni baik-baik ye tuan, saya jaga dia dengan penuh kasih sayang.*

Dibawah ialah penceritaan lengkap dari Fb Qiqi.

Assalammualaikum semua… Tok nak ceritakan sedikit pengalaman pemandu van jnazah. Satu hari dapat panggilan untuk membawa jnazah wanita, masih muda, mnggal tiba2, bila smpainya di rumah, waktu itu jam 7.45 malam.

Ketika jnazah mahu di naik kan,1 orng tua memakai bju kurung coklat tua, dan memakai kain batik lusuh, datang dan membri tahu pada pemndu… “Baik2 bwak anak saya ni tuan”, penuh kelembutan suaranya…

“Saya jaga dengan pnuh kasih syg,dari kcil sehnggalah dia dh brkahwen”… Lepastu orng tua tu brlalu prgi… Sebaik orng tua tu pergi.. maka pntu van jnazah mahu di tutup, dtng abng arwh, membri tahu kami, jnazah akn di kebumi kan di sblah makam ibu nya,pmndu van trkjut..

Lalu dia bertnya… “jnazah ini siapa?” katanya “adik prmpuan sya”… “mak tuan mana?” katanya dah lama mnggal 2 tahun lepas…

“Subhanallah… jadi siapa ye yg pesan pada sya tadi? orng tua memakai baju krung coklat dan kain batik lusuh?” abg aruwah terkjut… dan istgfar, “itu ibu saya”… air matanya mngalir… katanya..

Dulu arwh ini anak mnja dgn ibunya… Di jaga penuh kasih syg… apa saja permintaan smua di bli kn, smpai ktika aruwah mahu kahwen.. Habis di gadaikan tanah rumah.. Sebab aruwah nak kwen buat besar2, nak jempot ramai kwan2… Sebab suami aruwah orng berada, anak dtok…

Berrmula lah detik, sedih menimpa arwh mak saya, selepas berkhwen arwh adik sya mula sombong dgn mak nya… Angkuh biadab, mak nya hari2 menangis rindukan dia, stiap kali mak tlifon adik akan meradang, hempas talifon. 1 hari mak hubungi adik.. Adik mahu letak talifon, aruwah mak tetwp talifon brkali2…

Akhrnya arw4h mak dpt jgk bercakap… “adik…mak rndukan adik, klau adik tak dpat nak blk sbb suami adk larang, xpalah, adik tak call mak pn xpa… biar mak call adik.. mak dah xda apa dah dik, smua dah bagi adik.. mak ada adik je… kalau adik tak suka mak call adik. Takpalah. Mak redho mak halalkan apa mak bagi dunia akhirat.. Jaga diri adik.. mak janji lepasni mak tak kan kcau adik lagi smpai bila2…” Sambil air mata arw4h mak menitis ke baju…

Di sebabkan arwh adik sya pernh beli kan baju krung coklat untk mak, baju itulah yg arwh selalu pakai, untk melepskan rindu pda aruwah adik, shnggalah mak mnggal dunia di atas katil slps solat subuh, baju yang sama juga dia pakai…

Kata mak malam sebelum dia meniggal… “kalau lah bju kurung ini boleh di bwak ke kubur…mak akan bwak bersama mak…” menitis air mata driver van jnazah… “mak tuan mnggal sbb apa?”. Balasnya ” Sebab murung kerana terlalu rindukan adik sya…”

Betulah kata pepatah… Kasih ayah sepanjang masa.. Kasih ibu membwa ke m4ti… Walaupun aruwah dh lama mnggal dunia, dia tetap dtng, demi kasih dan sygnya pda arwh anak nya… Siap pesan pada pmndu van jnazah… “Bawak anak saya ni baik2 ye tuan,saya jaga dia dgn pnuh ksih syg.”

PADA YG DI LUAR SNA.. MASIH ADA IBU DAN AYAH..HARGAILAH MREKA….KASIH MREKA PDA KITA KE AKHR HAYAT NYA…..

Sumber: Qiqi

Antara komen pembaca selepas membaca perkongsian Qiqi.

Lieyza Nur –Allahuakhbar… Teringat kat arwh mak sy… Tak sempat bertemu disaat dea masih bernafas (zon merah) arwh teringin sgt nk berjumpa ank2..

Arwh seolah2 sudah mngetahui ajal akn tiba…😢😭 tidak sempat berjimpa… Hari terakhir 7 hari sblm arwh mninggal… itulh hari terakhir saya dan arwh berjmpa…….. Rindu sgt kt arwh😭

Suzy Rara –Allahuakbar… Tok buat hati kecil sy tdekit.. Kalau lah ada insan y bgelar emak dpt menyayangi sy hingga ke akhir hayat.. 😢😢 Sayupnye hati mbaca Kisah ni tok.. Moga insan y dluar sana dpt menyayangi n mhargai ksh syg n pengorbanan ibu ayah kte..

Al-Fatihah utk arwh mak abh..

Nur Farhanah Shamimi –Sedih tpi mak nye pun pilih kasih jugak nk satu jaa. Sampi bergolok gadai. Kalu nk bagi. Bagi semua. Jgn nk piliih2.. Kita jadi2 mak2 ni kena adil . Mmg syg tpi jgn smpi nmpk sgt sampi ank 2 lain terabi pulak. Mmg sedihla mak die bergadai semua utk ank yg satu. Tapi satu ni xde guna. Sedih yg x berpenhujung. Klu gadai tuk semua. Mungkin x terasa sgt.

Kattie Baharum –Allahuakbar. Cukup sedih kisah ni.. Now days ank2 nyk derhaka org tua sendri lupa daratan d sebbkn daki dunia.. Nauzubillahiminzaliq.

P/s : Diruangan komen ada pembaca bertanya , “Roh orang mennggal boleh ke datang berckp dengan orang hidup” – Jawab Qiqi , “Bintang Hati xboleh.. Ada ulama kata… Orng yg dh mati xkan dtng ke dunia.. Terputus hbungan dgn dunia…. Tapi kta tak tahu prncngan Allah apa yg dia nak smpaikan pda kita dn smua… Kata ulama lg, kalu yg dtng brcakp2 tu syaiitan bukan roh.. Wallahhualam

Apa pula kata anda?.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *