Kisah Disebalik Filem Seram Thai Nang Nak Yang Ramai Tak Tahu

Bagi peminat cerita dan movie seram pasti ramai yang mengetahui ada diantaranya adalah berdasarkan kisah sebenar yang berlaku di sesuatu tempat.

Jika di Indonesia , popular dengan cerita Sundal Bolong contohnya, di Thailand antara yang mendapat perhatian ialah Nang Nak. Tahukah anda Nak Nak juga adalah berdasarkan kejadian sebenar yang berlaku di sana.

Nang Nak adalah satu tragedi dan seram filem romantis yang ditayangkan pada tahun 1999 di Thailand, juga berdasarkan sebuah kisah lagenda.

Menerusi perkongsian saudara John Mohamed, kisah disebalik filem Nang Nak itu didedahkan. Jom baca kisah legend ini.

Mengikut kisah lagenda yang diceritakan turun temurun di sana, Nak merupakan seorang wanita yang sangat cantik tinggal bersama suaminya yang bernama Mak. Nang Nak bermaksud ‘Cik Nak’. Mereka ini tinggal bersama di satu kawasan tebing sungai yang bernama Phra Khanong, terletak dalam kawasan Bangkok.

Kisah hantu ini bermula pada sekitar pemerintahan Raja Rama Keempat iaitu sekitar tahun 1800. Cerita lagenda ini dikisahkan apabila Mak dikerah untuk menyertai peperangan ketika itu, dalam peperangan yang sengit tersebut, Mak telah cdra parah dan dia telah mendapat rawatan di hospital tengah bandar Bangkok.

Malangnya ketika itu Nak dan bayi yang dikandung mennggal dunia akibat k0mplikasi semasa melahirkan anak sulung mereka, waktu tu Mak memang tak tahu yang isteri dia dah mennggal.

Bila sudah dapat rawatan di Bangkok, Mak balik ke kampung halaman dia. Mak rasa sangat gembira bila tengok isteri dia dah bersalin. Tapi apa yang Mak ini rasa tak senang bila orang kampung bercakap pasal mereka, katanya Mak ni sebenarnya tinggal bersama hantu.

“Di dalam kuil Wat Mae Nak itu ada patung kayu wanita memiliki rambut panjang sebagai simbolik seorang Nak.”

Hanya Mak sahaja yang nampak isteri dan anak dia dan itu sebabnya orang kampung kata dia tinggal dengan hantu. Jadi Mak pada mulanya rasa macam tak percaya, mungkin orang kampung ini iri hati dengan dia.

Namun pada satu hari, bila Nak tengah menyediakan makanan yang dipanggil Nam Phrik, lebih kurang macam sambal belacan juga lah. Bila Nak ni perah limau nipis, limau tu terjatuh, dan Nak ni memanjangkan tangannya untuk ambil limau tu.

Tanpa dia sedari, Mak tengah memerhatikan tangan dia yang panjang tu, dari situ lah Mak percaya cerita orang kampung yang sebenarnya isteri dan anak dia dah mti, bertukar menjadi hantu.

Dia tahu yang dia perlu lari dari rumah tu, bila waktu malam menjelma, Mak bagi tahu isteri dia yang hantu ini nak pergi tandas. Dia apa lagi terus berlari sekuat hati dan dia dikatakan menyorok dalam semak yang ditumbuhi dengan pokok Naat.

“Tempat Suci Mae Nak di Wat Mahabut di Sukhumvit Soi 77 di daerah Suan Luang, Bangkok.”

Orang Thailand percaya hantu atau roh jahat ni tak akan datang dekat bila ada pokok Naat ni. Mak pulak lari ke sebuah tempat nama dia Kuil Mahabut, dekat situ pun hantu Nak ini tak boleh masuk sebab orang sana percaya tempat ni merupakan tempat suci.

Nak dapat tahu yang suami dia dah larikan diri, akibat mulut orang kampung yang bercakap pasal kemtian Nak ini. Hantu nak mula mengganggu penduduk kampung tersebut sehingga keadaan kampung tak tenang.

Selepas hantu Nang Nak ni kacau penduduk kampung, pawang akhirnya berjaya menangkap roh hantu ini dan letak dalam tembikar tanah lalu dibuang dalam sungai.

Kalau nak tahu, penduduk di sana ada buat tempat sembahan kecil khas untuk Nang Nak ni. Berada dalam kawasan Kuil Mahabut tu, patung dan juga lukisan gambar Nang Nak dipamerkan dekat situ.

Ada orang yang datang untuk meminta hajat dengan membawa kain berwarna dan juga buah, bunga serta colok.

Sumber: John Mohamed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *