Jantungnya berzikir. Dktor berulang kali mndengar dngupan aneh jntung pesakit. Tgn doktor ditarik dan psakit brkata sesuatu

Foto sekadar hiasan. Cerita ini diceritakan 0leh se0rang pakar jantung yang terkenal di Malaysia. Waktu tu saya baru tahun 3 di fakulti perubatan UiTM. Malam minggu lepak di Masjid Jamek Sri Petaling, terjumpa pulak dengan Pr0fes0r yang hebat ni.

Takdir Allah SWT, bayan atau ceramah pada malam tersebut menceritakan tentang wali-wali Allah yang sangat hebat amalan-amalan mereka sehinggakan b0leh menjaadi asbab hidayat untuk 0rang-0rang bukan Islam.

Habis s0lat Isyak, bersembang dengan beliau sambil makan malam, beliau menceritakan satu kisah menarik yang b0leh kita ambil pengajaran.

Cerita ini berlaku semasa beliau dah bertugas sebagai se0rang pakar jantung di sebuah h0spital. Seperti manusia biasa, apabila diuji dengan pangkat, kedudukan, kepandaian dan dih0rmati 0leh semua 0rang, rasa diri tu bagus dan mulia berkubu di hati.

Rasa keakuan yang sangat menebal di dalam diri. Begitu juga dengan keadaan beliau yang mana telah pun menjadi se0rang pakar jantung yang disegani ramai.

Pada hari kejadian, beliau 0ncall pada waktu malam, ada se0rang patient baru masuk ke dalam ward sebab serangan sakit jantung. Pesakit tersebut merupakan se0rang kerabat diraja.

Seperti biasa, kes-kes yang baru masuk ward, pakar akan jumpa pesakit-pesakit tersebut. Lagi-lagi apabila Med1cal 0fficer nya beritahu yang pesakit tu menghadapi k0mplikasi kerana serangan sakit jantung nya.

Semasa kali pertama beliau bertemu pesakit tersebut, nampak macam 0rang-0rang biasa, tak nampak pun macam kerabat diraja. Nampak tenang melihat wajahnya.

Habis tanya beberapa s0alan kepada pesakit tersebut, beliau pun buat phys1cal examinati0n untuk periksa keadaan pesakit tadi. Seperti biasa, nama pun pakar jantung, lagi-lagi pesakit datang sebab sakit jantung, maka steth0sc0penya terus diletakkan pada dada pesakit untuk mendengar degupan jantung pesakit tersebut.

Agak lama beliau mendengar degupan jantung pesakit tadi. Dan b0leh kata dekat 4-5 kali beliau ulang untuk dengar lagi dan lagi degupan jantung pesakit tadi. Habis je dengar, beliau minta Medical Officer nya untuk dengar pulak bunyi jantung pesakit tadi.

Kemudian beliau tanya apa yang dia dengar, macam biasa MO tu beritahu, bunyi jantung yang n0rmal, ‘Lub Dub, Lub Dub’. Tak ada bunyi lain.

Beliau kata takpe, beliau dengar lagi, dan muka beliau tetap berkerut. Tiba-tiba, pesakit tadi bukak facemasknya dan pegang tangan beliau lantas menekan steth0sc0pe milik beliau ke dadanya seakan-akan mahu beliau dengar betul2 bunyi jantungnya. Kemudian pesakit tersebut ucapkan beberapa perkataan yang tak akan beliau lupa sampai bila2.

“Kerana inilah kita hidup, kerana inilah kita bekerja dan beribadah, kita ini hina, dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali, kita cuma membawa naj1s kesana kesini, kita cuma hamba, Dialah R0b”.

Tiba-tiba berlinang air mata beliau semasa menceritakan perkara tersebut. Saya tanya apa yang D0kt0r dengar masa auscultate atau periksa jantung pesakit tersebut.

Beliau jawab, beliau tak dengar bunyi jantung yang n0rmal, beliau dah dengar ribuan bunyi jantung sepanjang beliau bertugas sebagai D0kt0r. Tapi ini kali pertama jantung yang berbunyi sedemikian rupa, apa bunyinya saya tanya.

Beliau beritahu, jantung pesakit tersebut berdenyut dengan bunyi Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah. Bunyi gema yang sangat kuat, tiada bunyi “Lub Dub, Lub Dub” atau bunyi lain, cuma yang ada hanya zikir Allah, Allah, Allah.

Terasa seakan-akan seluruh kemuliaan diri keluar dari diri beliau dan tersedar semuanya milik Allah SWT. Kees0kan harinya, pesakit tersebut mennggal dunia.

Pengajaran yang b0leh kita ambil dari kisah ini, tak kira siapa pun kita, tukang kebun, petani, d0kt0r, pil0t, engineer, peniaga, manager, 0rang kaya atau miskin, dat0 atau rakyat biasa, kita semua hamba Allah SWT. Setiap perkara kita buat, perlulah dibuat kerana Allah SWT.

Apa sahaja kemuliaan yang kita rasa di dunia ini, semuanya Allah yang punya, kerana Dia Maha Mulia dan segala puji hanya untukNya. Kita hanya hamba yang hiina, hari ini kita dipandang mulia 0leh manusia lain kerana Allah SWT tutup aib kita, jika Allah SWT buka aib kita, nescaya seluruh manusia pasti takut nak berkawan dengan kita.

Antara komen netizen selepas membaca perk0ngsian ini.

Kay Rokiah –Subahanaallah… Hebatnya pesakit t…. Betul katanya kita bawa najis kemana saja…. Apa yang ada pd kita hanya pinjaman / sementara saja.

Encik Mi0ww –Indahnya kematian beliau.. Pergi dengan membawa amalan iman yang tinggi.. Sem0ga aku mti dlm g0l0ngan seperti itu.

Siti N0rbaya Othman –Sangat terkesan pada saya hamba Allah serba hiina ini. Pengajaran buat saya supaya selepas ini, dapat lah saya berzikir pada setiap masa, didalam hati supaya 0rg lain tidak nmpak mulut saya berzikir, yang akan mendatangkan rasa ujub dlm diri. Astaghfirullah al azim.

N0r Hakimi –Dari cerita ni aku taw sape kerabat raja tu. Nama nye p0n dh di abadikn kt sebatang jalan tempat asal beliau. Alfatihah 😢 Maafkn aku kalau ak silap..

– AFBA (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Sem0ga memberi pengajaran. Apa pula kata anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *