“Asyik sakit je tp xmampus”. Bila tahu isteri sakit apa, aku melutut mohon maaf. Kini isteri tiada, aku rindu

Foto sekadar hiasan.

Andai Dipulangkan Kembali

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini saya terpanggil untuk menceritakan sebuah kisah yang amat menyentuh jiwa saya. Saya fikir ianya hanya terjadi di dalam drama tv sahaja. Rupa rupanya ia berlaku di depan mata saya sendiri keatas teman baik saya.

Awal Febuari 2018. Salah seorang teman baik saya telah di jemput ilahi kerana knser rahim tahap empat. Alhamdulillah aruwah menderita tidak lama. Tiga bulan terlantar sakit sebelum subuh aruwah menghembuskan nafasnya yang terakhir dan meninggalkan seorang putera yang masih kecil. Bersama 2 orang puteri yang masih bersekolah dengan si suami.

Sebulan selepas pemergiannya, si suami telah datang kerumah saya bersama sekotak pakaian aruwah. Sebelum aruwah pergi dia sempat berpesan kepada si suami supaya sedekahkan segala pakaian miliknya yang masih elok kepada sesiapa yang memerlukan.

Si suami tidak tahu kemana arah untuk di salurkan pakaian milik si isteri mungkin masih baru dan tidak dapat berfikir dengan jelas maka di amanahkan kepada saya.

Sewaktu saya membuka kotak itu untuk memilih pakaian yang sesuai untuk di sedekahkan seperti yang di amanahkan, tiba tiba si suami bersuara.

“Itu jer yang aruwah ada…”

Saya merenung si suami kerana cuba untuk fahami apa maksud kata kata si suami tu tadi.

“Semalam saya membuka almari aruwah dan hanya ini sahaja yang aruwah ada. 15 tahun saya bersama aruwah, langsung saya tidak pernah ambil tahu setiap kehendak aruwah isteri. Saya abaikan aruwah sehinggakan aruwah sakit pun saya tidak tahu.”

Ada kekesalan di situ. Namun saya masih tidak dapat mentafsir apa yang tersirat di sebalik keluhan si suami. Suami saya meletakkan handfon di meja mula berminat dengan cerita suami aruwah kawan saya ini.

“Setiap kali aruwah mengeluh sakit, kurang sihat, tidak bermaya dan mengajak saya pergi ke hospital saya hanya menganggap ianya pekara remeh. Saya mengejek ejek aruwah dengan mengatakan dia dah tua”.

“Saya merendah rendahkan aruwah yang dia kurang bersenam dan hanya tahu makan jer sedangkan saya aktif bersukan dan tak salah kiranya saya mengajak dia bersukan bersama sepertimana saya menggalakkan kawan kawan saya bersukan”.

“Saya juga selalu bersangka buruk bila aruwah sakit ianya semata mata alasan untuk makan luar kerana malas masak. Lalu bangun jugak dia untuk masak dan mengemas kerana tidak sanggup dengar saya membebel dan kadang kala sampai naik tangan saya ke kepala dia. Kejamnya saya…”

“Saya berniaga sendiri, punyai banyak masa terluang namun saya terlalu berkira untuk membawa aruwah ke hospital kerana saya takut akan membuang masa menunggu segala urusan pemeriksaan kesihatan. Kejamnya saya pada aruwah”.

“Saya fikir bila dia sudah jadi isteri saya, saya tidak perlu lagi untuk mengambil hati dia seperti masa bercinta dulu. Namun saya lupa dia hanyalah pinjaman sementara. Bila bila masa sahaja akan di ambil semula olehNya.”

“Benda yang lepas jangan di kenang, nanti kau sengsara dia dah pergi, redha kan… Kesian anak anak kau.”

Suami saya bersuara.

“Bila saya pandang anak anak makin bertambah kekesalan saya bang. Masa aruwah ada boleh saya kira berapa kali saya bawa dia dan anak anak berjalan jalan. Sedangkan saya pantang diajak kawan kawan, ke langit biru saya boleh terbang”.

“Bila saya buka ‘handfon’ aruwah, boleh kira berapa sangat gambar yang di ambil bersama saya. Semuanya gambar dia dengan anak anak. Sedangkan gambar saya bersama kawan kawan penuh dalam telefon saya. Gambar dia bersama saya langsung tiada”.

“Bila pandang anak yang kecil yang masih menyusu tu bang, Sayu jiwa saya. Siapa antara kawan kawan saya yang telah saya banyak habiskan masa bersama boleh membuatkan anak saya tu susu pada malam malam hari”.

“Siapa yang boleh tolong uruskan anak anak saya ke sekolah seperti aruwah uruskan. Siapa yang boleh temankan si kecil saya bermain sehingga jam 3 ke 4 pagi kalau dia tidak mahu tidur”.

“Pagi ni anak saya yang pertama meminta RM 50 untuk membeli barang barang kajian sekolah. Wajib beli kerana jika tidak buat kajian tu, markah untuk peperiksaan mata pelajaran tu akan di tolak. Selama ini saya bising bising duit belanja rumah sering tidak cukup, saya kata aruwah ni boros belanja macam air dan tidak tahu berjimat. Baru saya tahu kemana arah duit itu di salurkan”.

“Hari ini genap sebulan aruwah pergi dan saya kira kira hampir RM 500 ke RM 700 belanja sekolah anak anak dan makan sahaja. Bila tiap kali aruwah minta beli pakaian baru atau barang make up. Saya melarangnya kerana saya rasa macam membazir. Bila dia meminta lagi saya akan mula mengungkit pemberian belanja yang saya bagi. Baru lah saya tahu ianya tidak mengcukupi.

“Baiknya aruwah kerana dia patuh. Saya sering tegur aruwah kerana selekeh jer. Langsung tidak bergaya seperti isteri kawan kawan saya tetapi saya lupa yang saya tidak pernah bertanya padanya tentang berlanja yang saya bagi selama ini cukup atau tidak untuk membeli pakaian dan alat alat solek. Saya gagal menjadi suami yang baik”

Saya diam tidak dapat berkata kata lagi. Marah sedih dan sebagainya berlegar legar dalam fikiran saya. Setahu saya aruwah ni masa zaman bujang bujang dulu memang cantik, bergaya dan pandai menghiaskan diri. Patut lah semenjak dia berkahwin hilang semuanya dan bila saya mengusik dia hanya menjawab…

“Malas lah nak makeup makeup ni. Takda masa, dengan anak anak lagi. Alaaa yang penting suami sayang…”

“Semalam saya buka almari aruwah, hanya ada beberapa helai sahaja pakaian yang baru. Itu pun seingat saya dibeli masa nak raya tahun lepas. Lain lain semua dah lusuh. Ada beberapa batang lipstic yang dah patah”.

“Dahulu masa sebelum kawin saya pernah terlihat di dalam beg kecil aruwah ada pelbagai jenis lipstik, pelbagai jenis bedak muka dan macam macam lagi makeup yang aruwah ada. Tetapi bila dah jadi isteri saya, semuanya habis tidak berganti. 15 tahun bersama sepatutnya bukan makin berkurang namun makin bertambah”.

“Masa kali pertama aruwah menjejak kaki ke rumah saya, aruwah bawa 3 beg besar pakaian semuanya cantik cantik. Hari ini hanya sekotak sahaja yang aruwah ada. Sedangkan keperluan anak anak dan saya mengcukupi.”

Si suami mula menangis.

“Aruwah nak bekerja, saya marah. Saya tanya aruwah tidak cukup ke apa yang saya bagi dan saya kata saya mampu tanggung dia lagi. Saya ego. Aruwah pula demi menjaga ego saya daripada tercalar, aruwah mengambil keputusan untuk diam sahaja”.

“Dia amanah saya sepatutnya dia dijaga, dibelai, dimanja tetapi saya abaikan kerana saya fikir sekarang bukan masa untuk semua itu. Tiap kali aruwah mengeluh sakit sakit badan saya suruh dia tidur dan makan ubat. Saya suruh anak anak yang picitkan, tetapi saya lupa itu adalah kewajiban saya. Saya lupa dia hanya pinjaman sementara”.

“Sekarang dia dah tiada. Saya rindu dengan dia. Rindu sangat sangat. Andainya dipulangkan dia kembali saya nak habiskan masa saya bersama dia seperti masa saya bercinta dulu. Saya nak kotakan janji saya pada dia bahawa dia akan menjadi wanita paling bahagia bila menjadi isteri saya”.

“Saya tahu bukan harta dan kekayaan yang aruwah inginkan hanya perhatian dan kasih sayang saya. Saya kesal kerana selama ini aruwah menjadi tempat saya melepaskan penat dan amarah saya. Saya kesal kerana selama ini menjadi suami yang terlalu berkira dengan isteri sedangkan isteri adalah punca rezeki suami”.

“Masa saya tahu aruwah sakit, masa tu dah terlambat. Pagi tu dia mengadu perut dia sakit sangat. Saya marahkan dia kerana tidak menjaga makan. Tetapi bila saya lihat dia tidak bermaya dan bila saya periksa nadi dia semakin menurun, saya terus bawa dia ke hospital”.

“Masa dalam kereta mulut saya tak henti henti menyumpah dia, kata dia menyusahkan saya kerana nak diet sampai tak makan. Ambil supliment yang bukan bukan sampai sakit macamni. Masa tu saya sangat marah pada aruwah sampai saya terlepas kata asyik sakit jer tapi tak mampus mampus jugak”.

“Bila nurse bagitahu dia kena tahan ward saya lagi berangin dan menunjal nunjal kepala dia, saya terpaksa batalkan aktiviti badminton saya pada petang itu kerana terpaksa menjaga anak anak di rumah”.

“Tiga hari aruwah warded. Jarang sekali saya menjenguk dia. Hanya waktu melawat tengahari sahaja bawa anak anak datang melepas rindu. Baru saya tahu susahnya bangun malam buatkan susu, mandi dan tidur kan anak, sediakan anak anak ke sekolah”.

“Bila doctor mengesahkan isteri saya mengidap knser rahim tahap 4. Semuanya dah terlambat kerana ianya telah merebak sepenuhnya.”

Si suami berhenti seketika untuk menyapu air mata yang mula membasahi pipi. Secawan teh yang di hidangkan langsung tidak berusik. Suami saya merenung tajam kearah muka suami aruwah kawan saya. Mungkin menanti apa lagi cerita yang bakal akan keluar dari mulut suami kawan saya.

“Sewaktu dia sakit, saya cuba menjadi suami yang baik. Ajak dia pergi jalan jalan. Tetapi dia menolak. Dia tidak mahu susah susahkan saya menolak kerusi roda. Saya ajak dia makan makanan kegemaran dia. Dia makan namun tidak mampu untuk menelan dengan riangnya”.

“Saya ajak bergurau bermesra seperti dulu dulu dia lesu tak bermaya. Runtun hati saya melihat wanita yang saya sayang, saya cintai menderita”.

“Tiap kali dia sakit, saya ajak pergi hospital dia menolak, dia kata dia dah tahu dia sakit apa, tak perlu buang masa dan duit lagi. Saya ajak dia pergi berubat kampung jika tidak mahu ke hospital. Dia menolak kerana itu akan menangguh masa untuk dia meninggal. Allahu, rupanya aruwah terasa dengan kata kata saya”.

“Saya melutut depan dia, mohon maaf, mohon ampun dan dia kata dah lama memaafkan kesilapan saya namun itu tidak mampu membasuh d0sa saya pada aruwah. Saya mula memeluk dia sewaktu tidur, saya tahu saya akan kehilangan dia dan waktu itu makin hampir”.

“Sumpah demi tuhan saya sayangkan aruwah cuma saya lupa dia hanya pinjaman lalu saya abaikan dia. Saya tidak hargai kehadiran dia dalam hidup saya. Sekarang satu satunya wanita yang amat saya kasihi dah tiada. Dia dah tinggalkan saya bersama jutaan kenangan dan kisah suka duka kami sepanjang percintaan di bangku sekolah hingga ke jinjang pelamin…”

Saya merenung muka suami kawan saya itu, terpancar kekesalan di situ. Dia menceritakan pada saya bukan lah untuk membuka pekung didada, tetapi dia tahu saya menulis blog dan ingin saya kongsi bersama kisah dia dan isteri ‘pinjaman’ sementaranya supaya menjadi satu tauladan kepada para suami di luar sana.

Sesungguhnya apa yang kita ada bukan milik kita. Semuanya hanya pinjaman. Hargai lah.

Reaksi warganet

Norizan Mamat –
Salam,

Makcik tahu ini cerita lama. Makcik tak mau pertikaikan. Kelmarin birthday somi makcik. Kawan merangkap jiran makcik datang. Isterinya baru meninggal sakit barah baru baru ini. Sebelum dia sakit, suaminya telah kawin lain.

Sebelum dia sakit lagi dia dah menderita. Bila dia sakit, penderitaan dia semakit perit. Makcik minta dia maafkan semuanya. suami dan madunya.

Dia kata, “Saya tak akan maafkan… Biarlah. mereka buat kat saya”

Makcik tak dapat buat apa apa. Sebab, dari sebelum dia sakit lagi makcik minta dia redha. Tapi, layanan suami yang buruk buat dia tak mampu untuk redha (tak pasti kebenaran, hanya dari mulutnya sahaja).

27 hb kelmarin, dia datang. Dia bawa isteri barunya. Makcik first time kenal dan berbual mesra. Makcik melayan dia dengan baik sebagai tetamu. Makcik juga tiada rasa untuk marah/benci sebab isteri baru itu juga nampak macam baik dan mesra.

Melihat suaminya tersenyum gembira, hampir menitik air mata makcik, rasa sangat sebak. Cepatnya move on. Atau entah, mungkin isterinya adalah “Kehilangan yang tak dirindui”.

Jahat ker makcik untuk rasa seperti itu ?

Apa pun, semoga mereka bahagia. Semoga kawan makcik yang meninggal tu ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

Najah Mazni Ishak –
Pernah baca kisah ni. Marah campur sedih. Kalau betul lah kisah ni. Nak komen kepada si suami: Memang patutlah Allah ambil isteri awal2. Cepat2 penderitaan dia hilang, cepat2 dia masuk syurga.

Hikmah untuk suami, dah ‘ditegur’ awal2, masih ada peluang untuk bertaubat dan membetulkan keadaan. Jadikan ini sebagai pengajaran, make things right.

Doakan kesejahteraan aruwah isteri di sana. Doakan ganjaran syurga pada dia kerana menjadi isteri yang tabah dan solehah sepanjang hayat dia.

Amanah yang tinggal, jaga dan didik dengan baik. Masih belum terlambat, yang penting apa tindakan dibuat untuk membetulkan keadaan balik.

Ishmah Musfirah –
Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Rabbnya, (mereka berkata), “Wahai Rabb kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami ke dunia. Kami akan mengerjakan amal shaleh. Sesungguhnya kami adalah orang-orang yakin [as-Sajdah/32:12]

Manusia memang macam ni, walaupun dikembalikan ke dunia tetap tak akan beribadat dengan baik, begitu juga walaupun orang yang disayangi tu dihidupkan kembali, perangai yang jahat tetap tak kan berubah. If you want to change, you change now no matter what happen.

#CikPuanAmmyTulis…

Penulisan : Cik Puan Ammy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *