Bila suami ambil ayam, mak mertua rmpas dan bgtahu tu bhg abg ipar suka. Suami nangis peluk aku mlm tu.

Gambar sekadar hiasan..

Assalamualaikum semua.

Aku dgn suami dah 7tahun kawin, alhamdulillah khidupan kami bahagia, dan kami dkurniakan 2 orang cahaya mata, aku anak bongsu dan aku dari kluarga yang agak brada, tapi abah aku dah mening gal 4 tahun lepas, suami aku pulak anak ke 9 dari 13 bradik dan bukan darj keluarga berada.

Tapi khidupan kami terggangu dengan masalah orang lain. Suami dengan aku gaji tak lah besar sngt, cukup2 makan je, sebab buat bisness sndri, 7 tahun aku kawin ni aku banyak makan hati dengan family suami aku.

Ye suami aku tak mmpu nak bagi duit cash mcam anak2 lain stiap bulan, tapi stiap kali kiteorang prgi rumah mak mertua msti suami ak bgi 30 ke 50. Kiteorang pergi pulak dalam 4 hari skali sbb jarak rumah dekat je.

Tapi diorang tak nmpk tu, still kutuk2 suami aku dari blakang, sbb jenis suami
aku, bila bagi pun diam2, xkecoh dalam group family, bila kiteorang xde duit pun kiteorang diam, tak minta dgn sapa2 pun.

Masalah skrang, kami tak meminta minta pun salah, family suami aku ingat kan bila kiteorang tak mintak2 tuu kiteorang bnyak duit tapi saja tak nak bagi kat mak metua aku.

Diorang ingat hidup kami mewah sbb tengok aku beli mainan mcam2 kat anak2 aku, dapat beli makanan yg sedap2. Dan tengok kehidupan kami xde apa2 msalah. Sbenarnya kami ada je masalah, cuma kami tak tunjuk, yelah manusia mana yang xde masalah kan.

Ni suami aku sakit kpala sngt, mil aku suruh kiteorang support 3 orang adik dia nak kawin tahun ni dan tahun depan, siap. Suruh sponsor dalam 8k untuk renovate rumah tambah bilik untuk diorang yang nak kawin tu. Suami dah cakap nak kawin biarlah diorang usaha sendri.

Smpai bila nak kena tolong,, nnti2 dah kawin ada anak takkan suami aku jugak kena tanggung. Lpas suami cakap cmtu mak mertua aku trus xlayan kami dgn mesra dah.

Padahal slama ni spnjang ak kawin suami ak tak ada duit ke tak cukup apa2 ke tak pernah mintak dgn mak mertua aku. Adik beradik suami yg lain lpas bagi duit seminggu dua,

Lpas tu mintak pinjam balik dgn mak mertua aku, tu yang mak mertua aku crita sndri kat aku dengan suami. Dan Stiap kali rumah mil aku rosak ke ape ke mmg suami aku yang akan tolong repair. Ye la dah tak dpat tolong dgn duit, tolong dgn tenaga.

Suami aku ada soranv abang kat rumah mak mertua aku yg reti tido makan mintak duit, mengarah je, dia la yg tmasuk 3 orang nak kawin tu. Abang suami aku tu suka marah2 mak mertua aku, bila mak mertua aku masak.

kalau tak kena dengan selera dia mmg dia mmbebel tak berhenti, ada kat rumah tapi xde function, ada hati pulak nak kawin, tapi walaupun prangai mcam tu mil aku ttap sayang dia.

Pernah skali tuu masa kiteorang makan sama2 suami aku ambik ayam bahagian yang abang ipar aku suka tapi mak mertua aku ambik balik ayam tu dari pinggan suami aku dan cakap. “ni bhagian abang” dan simpan.

Bila suami aku mintak mak mertua aku masakkan makanan ksukaan suami aku, mcam2 alasan mak mertua aku bagi tak nak buat, kdang2 anak rindu masakan ibu sbb tu suami aku req. Sekarang dah seminggu tak pergi rumah mak mertua.

Last pergi bru ni dia nak layan tak layan je kiteorang min, salam pun tak dsambutnya, bila bcakap dia sendir2 je sbb suami aku tak nak support anak2 dia nak kawin. suami aku sedih sngt, dia cakap dia bdosa kecikkan hati mak dia.

Smalam dia nangis smbil peluk aku, dia cakap dia dah tak mmpu nak puaskan hati mak dia, dari kecik lagi dia tak disayangi mcm anak2 lain sebab dia gelap sikit dari adik beradik dia yg lain,

kalau makan kr apa mmg dia yg dapat last, kuat dia nngis, ak sndri pun terkejut tengok suami aku nngis mcm tu skali dgn aku2 skali pun nngis, suami dah ajak aku pindah duk luar negeri biar jauh, betul orang cakap, dekat bau bsuk, jauh bau bunga, Doakan kami kuat.

Sumber : kisah rumah tangga

Antara nasihat warganet :

Deeya :

Awk kena support suami.bg dia rasa disayangi. Elok la duduk jauh dari keluarga dia tu.senang sikit.hati suami pun takkan disakiti.jgn sesekali support org lain nk kawin ok.jgn layan permintaan mak mertua tu. Ckp kt suami.xpayah bg duit utk org lain kawin sbb kalau dia bg pun….mak dia tetap akan layan dia acuh x acuh juga.

Azlina Yahya :
Ye la… pindah p jauh sikit la… kesian suami awk… Abaikan je mil mcm tu. Suami awk sepatutnya ckp xde duit. Duit cukup2 utk keperluan je. Bukan pertikaikan adik beradik yg nak kawin tu wlupun suami awk betul. Sbb mil awk tu ingat suami awk byk duit tp kedekut. Tu org tua tu kecik hati. Pasai pilih kasih tu patut suami awk tegur terang2 je tp dgn nada sopan. Asalkan tidak dicop derhaka sudah… buat baik selagi boleh tp klu salah tetap kena tegur wlupun ibu. Kurangkan balik umah mil, bila dah sejuk balik lah.. sbb kita mencari keredhaan Allah biarpun dizalimi.. doa byk2.. InsyaAllah…

Zie Rozita :

bab ayam yang di ambik balik dari pinggan tu rasa sedih lakk dengar.. ada gak jenis mak camni.. ank2 makcik ni ada 3 org.. kalau merebut aym tuu lantak korang laa.. makcik tlg gelak jee.. skrg kalau beli kepak.. semua kepak sampai 12 ketul.. tak payah nk rebut lagii.. 😜

Leave a Reply

Your email address will not be published.